Vi gik med i budgetaftalen

2. Behandling af Budget
Budgettale ved Gruppeformand Martin Sikær

Jeg vil gerne starte med at slå fast, at den ansvarlige socialdemokratiske byrådsgruppe stemmer for dette års budget. Ikke fordi det på nogen måde er prangende, men fordi det var det mindst dårlige vi kunne blive enige om. 

To tal var temmelig afgørende under selve forhandlingerne.

47,4 millioner til service
28,4 millioner til anlæg

Det var, hvad der var flertal for at forhandle om. 

Det er ikke faste beløb, vi er blevet pålagt. 
Det er beløb der er blevet besluttet i Vejle Byråd. Ingen andre steder.

Nogen vil sige noget andet i løbet af denne debat, men det var den fælles forståelse i rummet, mens døren stadig var lukket til forhandlingslokalet.

Ja, vi fik sammen med Radikale og SF gjort op med en absolut overflødig bufferpulje på 10 millioner, og overført den til forhandlingsrammen, så der trods alt var 57,4 millioner til service.

Havde vi ikke gjort det, havde hverken KNMU eller TU fået tildelt ekstra midler næste år.

Vi forventer naturligvis ikke en tak fra blå bloks side, men jeg vil gerne på vegne af SF og Radikale udbringe et “Det var så lidt”

Den socialdemokratiske byrådsgruppe går som sagt med i dette budget.

Vi gør det selvom det er et nærmest uhyggeligt uambitiøst budget, uden noget der minder om visioner for fremtiden. 

Vi er med på grund af de kloge beslutninger der blev taget i forbindelse med spor et, hvor vores mangeårige ønske om en ny tilgang til KL blev imødekommet.

Tak for det. 

Men desværre svigtede modet da vi stod med spor 2 og ikke mindst under det nogen stadig betegner som de egentlige budgetforhandlinger.

Manglede vilje
Vi står her med et leverpostejbudget, hvor vi misser endnu en oplagt mulighed for at skaffe os selv de rammer, som kunne gøre det muligt at levere et serviceniveau, man med rimelighed kan forvente i en Kommune som vores.

Vi ved, at der er andre kommuner, der må spare markant i dette års budget. Den øvelse var vi selv ude i tilbage i 2009. 

Det er derfor vi den dag i dag er fanget på det laveste niveau, målt på serviceudgift pr. indbygger, i hele landet.

Så den sparerunde andre kommuner er ude i ved dette budget, frigiver ramme. Men det er altså ikke ramme, vi i Vejle Kommune bare bliver tilskrevet. Det kræver at vi rækker ud og melder ind.

Jeg ved ikke, om det er modet, der mangler i modsatte side af salen. Det kan også være et manglede økonomisk overblik eller forståelse. Viljen er i hvert fald ikke tilstede.

Lad os se på styringsprincipperne
Fakta er, at skulle vi ramme gennemsnittet for serviceudgift pr. indbygger i dette land, så burde vores serviceramme ligge 566 millioner højere. Hvert år!

Vi skal ikke stile efter et gennemsnit. Vejle Kommune skal også i fremtiden være en økonomisk ansvarlig dreven kommune.

Vi skal ikke bruge 566 millioner mere om året. Det kan vores økonomi ikke holde til, da vi har landets 3. laveste skatteprocent.

Men vi skal i fremtiden i langt højere grad stile efter et regnskab i balance. For det har det ikke været i mange mange år. 

For lad os slå det fast med det samme:
Vi kunne godt have fundet midlerne til at udbygge vores dagtilbud med det, det stadig stigende børnetal tilskriver.

  • Men vi gør det ikke, pga. forældede økonomiske styringsprincipper fra en tid, hvor kommunen var presset på likviditeten.

Vi kunne sagtens have løst problematikken vedr. Tinghøj i Egtved, som det er ønsket i Voksenudvalget.

  • Men vi gør det ikke, pga. forældede økonomiske styringsprincipper, fra en tid hvor kommunen var presset på likviditeten.

Vi kunne sagtens have investeret massivt i klima og grøn omstilling.

  • Men vi gør det ikke, pga. forældede økonomiske styringsprincipper, fra en tid hvor kommunen var presset på likviditeten.

Vi kunne godt have investeret massivt i cykelstier i hele kommunen.

  • Men vi gør det ikke, pga. forældede økonomiske styringsprincipper, fra en tid hvor kommunen var presset på likviditeten.

Vi kunne sagtens have investeret i de idrætsfaciliteter i både Vinding og Skibet, som er under pres pga et dejligt stigende aktivitetsniveau.

  • Men vi gør det ikke, pga. forældede økonomiske styringsprincipper, fra en tid hvor kommunen var presset på likviditeten.

Vi kunne godt have imødekommet ønsket om en økonomisk håndsrækning til at klare de voldsomt stigende energiudgifter i vore haller, skoler, institutioner, forsamlingshuse mm.

  • Men vi gør det ikke, pga. forældede økonomiske styringsprincipper, fra en tid hvor kommunen var presset på likviditeten.

Vi kunne godt have opgraderet og udvidet badefaciliteterne på begge sider langs vores smukke fjord.

  • Men vi gør det ikke, pga. forældede økonomiske styringsprincipper, fra en tid hvor kommunen var presset på likviditeten.

Vi kunne sagtens have hævet servicen generelt, ikke til gennemsnitsniveauet i landet, men dog på niveau med den kommune med de næstlaveste serviceudgifter pr. indbygger.

  • Men vi gør det ikke, pga. forældede økonomiske styringsprincipper, fra en tid hvor kommunen var presset på likviditeten.

Ja, vi kunne gøre hele Vejle Kommune et lidt bedre sted at bo og leve i.

  • Men vi gør det ikke, pga. forældede økonomiske styringsprincipper, fra en tid hvor kommunen var presset på likviditeten.

Og vi kunne have gjort det hele, samtidig med at vi opfører os økonomisk ansvarligt

Det værste ved den budgetproces vi afslutter i dag er faktisk ikke at vi ikke fik gjort noget af ovenstående.

Det værste er, at der ikke engang var flertal for at prøve.

Tiden er løbet fra måden, vi laver budgettet på.

Vi skal i langt højere grad have involveret hele byrådet, og så skal fagligheden i langt højere grad være tilstede når de endelige beslutninger træffes. Det er bestemt ikke tilfældet i dag.

Det enorme arbejde der udføres i diverse forvaltningerne i månederne op til budgetfasen, er stort set intet værd i den nuværende forhandlingsform.

Budgetforhandlingerne
Ved forhandlingerne tirsdag den 6. september, blev vi præsenteret for to færdige oplæg for henholdsvis Drift og Anlæg.

På driftssiden, var der lavet en plan til at fordele 47,4 millioner.

For anlæg var beløbet 28,4 millioner.

Jeg har naturligvis ikke fantasi til at forestille mig, at noget var aftalt på forhånd, når vi i denne byrådsperiode har en bred konstituering med alle partier.

Men fakta er, at man hurtigt fornemmede, at der var et blåt flertal for ikke at rykke rundt på noget som helst.

Jo, vi fik sammen med Radikale og SF presset råderummet på drift op med 10 millioner kroner. 

Men også det lå ligesom i kortene, inden vi gik i gang, men vi brugte alligevel godt tre timer på opgaven, ud fra principperne for den leg vi er så gode til i Vejle Kommune, nemlig at lade som om.

På anlæg havde man tilsyneladende glemt Søndermarksskolen, der en til en havde samme udfordringer som Hældagerskolen.

Da det var blevet bragt i orden, fandt vi lidt til en fodboldbane i Vinding, som også var givet på forhånd, plus fornærmende 3 millioner til klimatiltag, inden det bal var lukket ned.

Jeg gentager. Jeg har ikke fantasi til at forestille mig at noget har været aftalt på forhånd, men det stod hurtigt klart at der var blåt flertal for ikke at rykke rundt på noget som helst.

Da alt talmaterialet var på plads, skulle vi til at formulere den sagnomspundne tekst, der gerne skulle sammenfatte dagens debat og ønsker. Meget overraskende, havde nogen haft held til at kigge i krystalkuglen og formuleret en færdig tekst, som kun i ganske få detaljer stod til at ændre.

Var man ikke så godtroende mennesker, som vi socialdemokrater, ville nogen kunne tro at noget var aftalt på forhånd. Men dette har naturligvis intet på sig.

Alt det er nu historie. Men historien bør ikke gentage sig.

Jeg vil gerne på vegne af den Socialdemokratiske byrådsgruppe opfordre til, at vi hurtigst muligt får nedsat et hurtigt arbejdende udvalg, forankret i alle partier, som skal være med til at udforme den nye budgetproces for Vejle Kommune.

Vi socialdemokrater har en masse gode idéer til, hvad en sådan proces skal indeholde, og stiller gerne med op til 9 mand m/k.

For at være helt skarp på fremtiden har jeg på vegne af den Socialdemokratiske byrådsgruppe taget kontakt til Borgmestrene i henholdsvis Horsens, Fredericia, Kolding, Haderslev, Odense og Aarhus, for at trække lidt på deres historie. Vi behøver ikke opfinde den dybe tallerken, men vi skal tænke anderledes i fremtidens Vejle Kommune, hvis vi ikke skal gå helt baglæns ud af dansen.

Med disse, måske lidt kritiske ord, dog sagt i en konstruktiv mening, skal jeg på vegne af hele den dynamiske socialdemokratiske byrådsgruppe meddele, at vi stemmer for budget 2023

Tak for ordet.   

 


Martin Sikær bjørnebande budgetaftale Jeg valgte at tage en bluse med nummer på i dag til byrådsmødets 2. behandling af budgettet. En reference til en klumme i Vejle Amts Folkeblad, hvor skribenten af klummen efter 1. behandling af budgettet omtalte kommunekassen som Von Ands pengetank og gav undertegnede et stærkt tip om at iføre mig ansigtsmaske og en trøje med nummer på.