Tale ved 2. behandling af Budget 2026-2029
Endnu et budget er i hus. Og endnu en gang er det resultatet af den model, vi har brugt i årevis. Det har givet os en vis stabilitet – men spørgsmålet er, om stabilitet også er det samme som fremskridt. For noget tyder på, at tiden er inde til, at vi får kigget vores metode grundigt igennem. Noget stemmer ganske enkelt ikke. Det vender jeg tilbage til senere i denne tale.
Først og fremmest vil jeg gerne takke de øvrige gruppeformænd (M/K) for en god og konstruktiv budgetforhandling – og tak for, at I lyttede lidt bedre efter i år.
Jeg betegner dette års budget som det absolut rødeste budget i den tid, jeg har været med ved forhandlingerne.
Vi har givet mulighed for, at servicen i Vejle Kommune reelt set kan blive forbedret i 2026. Ikke så meget som vi tilsyneladende alle ønsker, hvis man skal tage de mange indlæg i den lokale avis for pålydende – men dog et skridt i den rigtige retning.
Nu er det vigtigt, at vi i fagudvalgene i 2026 og frem – der ganske vist er nye – får udmøntet midlerne på en hensigtsmæssig måde.
For større bevillinger og flere midler gør det naturligvis ikke alene.
Vi socialdemokrater tager gerne ansvar for alle de ting, vi fik med i dette budget. Men vi tager naturligvis også ansvar for det, der ikke blev plads til.
For selvom det er det rødeste budget i flere år, så lader det stadig meget tilbage at ønske.
Dette er det fjerde og sidste budgetforlig, der laves i denne byrådsperiode. Derfor er det vel rimeligt nok, at vi laver en form for status.
Og jeg tror, jeg vil forsøge mig med en lille quiz til borgmesteren. Fire hurtige spørgsmål. Men alle må gerne gætte med. Da sværhedsgraden er lidt i den høje ende, lover jeg at komme med ledetråde senere i talen:
- Hvilket år i denne byrådsperiode var resultatet vedrørende det skattefinansierede område – altså det beløb, vi har til rådighed i forhandlingerne – størst?
- Hvilket budget førte til besparelser, selvom det blev solgt som et løft?
- Hvor mange penge skulle der spares på lønbudgettet på folkeskole- og specialskoleområdet i 2024-budgettet?
- Vi har ofte hørt fremført i denne sal, at Budgetloven forhindrede os i Vejle Kommune i at bruge de penge, vi gerne ville. Vi har påstået, at det var muligt at udfordre og dermed udvide servicerammen for Vejle Kommune. Og det var det! Men hvor meget er servicerammen blevet udvidet i denne byrådsperiode samlet set, fordi vi netop udfordrede den?
__________________________________________________________________________
Jeg kom lidt ind på det i min tale ved 1. behandlingen;
Det valg- og budgetnarrativ, som Venstre lægger for dagen.
Det lyder således:
”Der er kommet styr på økonomien, så derfor kan vi hæve serviceniveauet i Vejle Kommune.”
Jeg synes, Venstre er alt for beskedne. Der har været styr på økonomien i hele denne valgperiode – og faktisk også i de forrige. Det har I da bestemt en stor aktie i.
Så hvorfor nedgøre jeres egen ledelse?
Måske særligt fordi det ikke er sandt, at der er flere penge nu end tidligere.
Når vi forhandler budgettet, tager vi udgangspunkt i tre tal: anlægsrammen, servicerammen samt rådighedsbeløbet.
Anlægsrammen er lidt elastik i metermål – hvilket borgmesterens ændringsforslag i dag er et glimrende bevis på.
Servicerammen, som vi med vedtagelsen af dette budget – og imod det alle blå partier troede muligt – i denne byrådsperiode har fået hævet med 132,8 millioner kroner (Ledetråd 1). Det svarer til, at vi har fået råd til flere hænder i ældreplejen, bedre normeringer i daginstitutionerne og et grønnere aftryk i vores klimaarbejde – alt sammen fordi vi turde udfordre rammen.
Prøv lige at fjerne de 132,8 millioner fra driftsbudgettet – en nærmest uhyggelig tanke.
Hører jeg et lille: ”Tak fordi S og SF pressede på så længe og kontinuerligt, at vi sammen fik modet og havde evnerne til at udfordre og hæve rammen?”
Mit svar vil i givet fald være: ”Ingen årsag. Vi gjorde det alene for borgernes skyld.”
Rådighedsbeløbet er det sidste nøgletal, vi tager udgangspunkt i.
Og her er det, kæden hopper af for vores gode venner i Venstre.
For lad os lige kigge på tallene for de enkelte år i denne byrådsperiode:
- I år var rådighedsbeløbet: 398,6 millioner
- Sidste år var tallet: 563,8 millioner – altså 165,8 millioner større end i år (41,6 %)
- Ved 2023-budgettet: 909,1 millioner – altså 510,5 millioner større end i år (128,1 %)
- Ved 2024-budgettet: 1368,2 millioner – altså 969,6 millioner større end i år (243,3 %)
Bevares, 398,6 millioner er rigtig mange penge og et beløb, mange kommuner vil misunde os.
Men altså med afstand det laveste rådighedsbeløb i denne byrådsperiode.
Vil borgmesteren ikke godt forklare, hvad Venstre mener, når de siger, at der lige præcis i år – og helt tilfældigt i et valgår – ifølge Venstre er bedre styr på økonomien end tidligere? Tallene viser jo sort på hvidt, at det ikke er tilfældet.
Jeg synes, det er mest ordentligt, at det er borgmesteren, der svarer, da hverken Venstres gruppeformand eller politiske ordfører har valgt at genopstille – og dermed ikke fortsætter i det byråd, som skal styres efter dette budget.
Den opmærksomme lytter vil have bemærket, at jeg ikke nævnte rådighedsbeløbene i kronologisk rækkefølge.
Jeg valgte at nævne året med det absolut største rådighedsbeløb sidst – og det var bestemt ingen tilfældighed. Året er 2024. Rådighedsbeløb: 1368,2 millioner (Ledetråd 2) – små 970 millioner mere end i år. Næsten en milliard!
Alligevel blev det året, hvor et flertal med borgmesteren i spidsen valgte at vedtage et budget med en lang række helt unødvendige besparelser. Af politiske og ideologiske grunde, lod borgmesteren forstå.
Jeg har efterhånden ved talrige lejligheder spurgt borgmesteren om, hvad det er for en ideologi, der er tale om – en ideologi, der tilsyneladende tilsiger, at det er en god idé at spare sig til merudgifter.
Jeg håber, at borgmesteren lidt senere tager ordet for at svare på min lille quiz – og måske samtidig også giver svar på det spørgsmål, som har svævet i luften alt for længe.
Men hvis borgmesteren foretrækker den slags debat skal foregå på en lokal influencers Instagramprofil, så må jeg jo dele spørgsmålene dér – det er jo dér, den åbne dialog åbenbart foregår. Godt nok kun med influenceren selv, men alligevel en eller anden form for åben dialog.
__________________________________________________________________________
Jeg er ved at være ved vejs ende med min tale, men jeg lavede en lille cliffhanger i starten:
Har vi den rigtige budgetproces i Vejle Kommune?
Vi mener nej.
Der er simpelthen for lidt faglighed til stede i rummet, når der forhandles. Det skal vi have lavet om på.
Mere faglighed betyder for os, at vi skal have vores forvaltninger tættere koblet på selve forhandlingsrummet – ikke kun som tal-leverandører, men som reelle rådgivere i prioriteringerne.
Men det er slet ikke det værste.
En del af byrådets politikere tager simpelthen ikke ejerskab for budgettet. Eller også er man ikke klar over sammenhængen mellem det budget, vi vedtager, og den politik, der er mulighed for at føre.
For når vi ikke efterlader et stort nok budget til teknisk forvaltning – igennem bevillinger til TU og KNMU – så bliver de enkelte udvalg nødsaget til at spare.
På Teknisk Udvalgs område betyder det blandt andet, at vores veje ikke vedligeholdes i tilstrækkelig grad – hvilket betyder betydelige merudgifter på grund af den kraftigt faldende ”vejkapital”.
Det betyder, at udvalget ikke kan igangsætte de cykelstiprojekter, vi alle skriger efter. Ikke fordi vi ikke har pengene – for det har vi – men fordi der ikke afsættes penge til det i budgettet.
Så det virker lidt hult, når blandt andre Venstre ikke vil stemme for Svend Eriks fine initiativsag kort inden budgetforhandlingerne, fordi de vil have det med i budgettet – for så bare at undlade at få det med på listen. Det forhindrer dog ikke de gæve V-kandidater i stadig at skrive i deres mange valgindlæg, at de vil sikre cykelstier både her og der.
På Klima-, Natur- og Miljøudvalgets område er man nødsaget til fx ikke at vedligeholde vores omløbså, så vandgennemstrømningen nedsættes markant. Det var blandt andet det der førte til oversvømmelserne i 2024.
Her så jeg den anden dag på de sociale medier, at et Venstre-medlem havde lavet en video fra bunden af den tømte omløbså og glæde sig over, at vi nu gør noget ved sagen. Det er meget fint – men havde vi budgetteret lidt mere robust, havde der jo været råd til løbende vedligeholdelse, og oversvømmelserne i 2024 kunne have været undgået.
Så det er lidt som at hjælpe en ven op af vandet, som man selv har puffet i – og så påberåbe sig helterollen.
På Seniorområdet troede et flertal indtil for fire måneder siden, at det var nødvendigt at lave besparelser, men man blev her i valgåret klogere. Heldigvis – for faktisk førte besparelserne også her til merudgifter.
Her blev genåbningen af flere cafetilbud fejret med boblevand og kransekage af de selv samme politikere, der havde lukket dem under et år inden. Det er jo nærmest grotesk.
Men der er et område, som i den grad blev barberet i 2024-budgettet, selvom advarselslamperne allerede lyste – og det var Børne- og Familieområdet. 26 millioner skulle der spares.
Og her kunne vi ikke skabe flertal for at rulle besparelserne tilbage, selvom vi så ind i endnu et overskud på over en kvart milliard på driften i Vejle Kommune.
- Det betød, at man har ændret personalesammensætningen i børnehaver og vuggestuer, så der i fremtiden er færre uddannede pædagoger.
Det skulle give en besparelse på 3.975.000 kr. årligt.
- Samtidig reducerede man lønbudgetterne på skoleområdet med samlet set 14.648.000 kr. årligt (Ledetråd 3).
- Og ja, så skar man daginstitutionernes åbningstid med én time for at finde yderligere godt en million i årlige besparelser.
Og hvorfor så nævne sparebudgettet fra 2024 (Ledetråd 4) så meget i 2. behandlingen af 2026-budgettet?
Jo, det skyldes, at tingene jo hænger sammen.
For når man fx fejrer et engangstilskud på 50 millioner kroner som et kæmpe løft på området en måned efter, at man vedtaget varige besparelser på 26 millioner årligt – ja, så er det at fodre hunden med dens egen hale.
Og når man kan se velmenende Venstremedlemmer af Børne- og Familieudvalget fejre dette års budget som en sejr for projektet ”Flere børn og unge i lokale fællesskaber”, så virker det simpelthen til, at man har misset sammenhængen mellem budgetårene – eller måske ligefrem mellem budgettet og det enkelte fagudvalgs muligheder for at drive den mest hensigtsmæssige politik.
Det skal vi have fundet en løsning på.
For pengene skal passe.
Her kunne vi med fordel kigge på en helt ny måde at lave vores budget på – en ny og mere inddragende model.
Og så skal vi altså også have lavet en forventningsafstemning internt i byrådet og inden det forestående valg.
Der er nødt til at være bare lidt sammenhæng mellem det, vi siger og kæmper for i et budget og her i byrådssalen – og det, vi går og siger og lover i den valgkamp, der så småt er gået i gang.
For enigheden om dette budget holder jo kun, hvis vi er ærlige over for hinanden – men måske i endnu højere grad over for de borgere, vi rigtig gerne skulle have til valgurnerne om små to måneder.
Og her vil jeg tillade mig at opfordre partiet med det næststørste kandidathold til lige at kalde til samling og gennemgang af det budget, vi i enighed vedtager lige om lidt.
For på trods af de lidt kradse bemærkninger i denne tale, så stemmer den kompetente og homogene socialdemokratiske byrådsgruppe for budgettet.
Budgettet for 2026 er ikke perfekt. Men det er et skridt. Og det er et skridt, vi socialdemokrater tager med åbne øjne – fordi vi tror på, at Vejle Kommune kan mere – og skal mere – i de kommende år.
Tak for ordet.