Svaret kan snart blive: “Nej, vi har ingen borgerservice i centerbyerne. Du må køre ind til Vejle. Tjek lige deres åbningstider først, så du ikke kører forgæves.”
Fredag morgen vågnede jeg op til nyheden om, at Vejle Kommune fra 29. marts lukker for Mobil Borgerservice. Det skyldes en arbejdspukkel, som de kommunalt ansatte i Borgerservice ikke kan nedbringe med de nuværende rammer. Argumentet er sådan set helt forståeligt.
Vejle Kommune er 1060 km2 stor. En af de største kommuner i Danmark. Også målt på arealet. Men hvis man stopper den Mobile Borgerservice i Børkop, Give, Egtved og Jelling vil en ret stor del af vores borgere i kommunen nok ikke ligefrem føle sig tættere på Vejle Kommune.
Det bliver ikke lettere for borgerne uden for Vejle By, når de skal have hjælp på Borgerservice. Eksempelvis med adgang til MitID. Disse borgere skal nemlig på en eller anden måde transportere sig ind til Vejle Kommune Administration i Skolegade i Vejle. Endnu et benspænd for en del ældre og udsatte borgere.
Forringelsen af borgerservicen i Vejle Kommune er i den grad bekymrende, fordi serviceniveauet over for vores borgere bliver endnu mere skævt. Lukning af Mobil Borgerservice i Børkop, Egtved, Give og Jelling kan ikke være svaret på en travl borgerservice. Vi må og skal finde en anden løsning på problemet. Vi må ikke gøre skævheden i tilgangen til kommunens hjælp større ved at lukke Mobil Borgerservice ned i de fire centerbyer.
Jeg foreslår, at man i perioden skruer end for Borgerservice i Skolegade, Vejle, to dage om ugen og i stedet rykker ud til de fire centerbyer de to pågældende dage.